Blogs

Doelgericht acquireren anno 2022

Heb jij al nagedacht over welke klanten je dit jaar nog wilt binnenhalen, hoeveel omzet je nog wilt genereren en welke huidige klanten meer aandacht verdienen? Ga jij op dezelfde weg verder of ga je het anders doen? Doelen stellen helpt om focus te houden op het...

Lees meer

Pas je CRM-systeem aan op je salesproces

Ik kom in de praktijk bedrijven tegen die een goed CRM-systeem hebben, maar er te weinig uit halen. De ene keer omdat ze niet alle functionaliteiten kennen en/of gebruiken, de andere keer omdat het niet goed bij gehouden wordt. Wil je weten hoe je jouw CRM-systeem...

Lees meer

Salesprocesinrichting

Wat bepaalt of iemand klant wordt bij jou? Het is een beslissing die zowel met het verstand als het gevoel gemaakt wordt. Komt er geen reactie op een offerteaanvraag of is de binnendienst onaardig aan de telefoon? Grote kans dat jouw potentiële klant afhaakt, ook al...

Lees meer

Meer rendement met een datagedreven salesaanpak

Wanneer SalesInvest gevraagd wordt om een salestraining te geven, kijken we eerst of dit bedrijf al datagedreven werkt. Is dit niet het geval? Dan ligt onze prioriteit bij het aanbrengen van structuur in het salesproces. Waarom? Hier valt namelijk al veel winst te...

Lees meer

Zet mensen in hun kracht

Wie heeft het hoogste woord binnen jouw salesteam, wie hoor je het minst? Uit ervaring weet ik dat de beste verkopers meestal niet de mensen zijn die het hoogste woord hebben maar degenen die het beste kunnen luisteren. Houdt iemand zich wat meer op de achtergrond?...

Lees meer

Laat het CRM-systeem voor je werken

Nog te vaak zie ik in organisaties dat ze een prachtig CRM-systeem hebben en dan denken dat dat de sleutel tot succes is. Dat dan de omzet omhoog gaat. Echter wanneer je een CRM-systeem niet goed gebruikt dan is het een last voor medewerkers. Zij ervaren het dan als...

Lees meer

Stuur jij op basis van gevoel of cijfers?

Zijn jouw salesmedewerkers ook vaak ‘te druk’ waardoor omzet stagneert? Veel managers vragen zich af of het salesteam wel de juiste prioriteiten stelt. Maar is het eigenlijk wel duidelijk wat men van elkaar verwacht? Als er geen helder salesproces is met duidelijke...

Lees meer

Collegialiteit kent grenzen

Veel salesmedewerkers zijn van nature collegiaal. Dat is een goede eigenschap maar werkt tegen je wanneer je alle werkzaamheden oppakt die collega’s bij je neerleggen. Als je geen heldere taken en verantwoordelijkheden hebt en opgaat in de waan van de dag, werk je...

Lees meer

Integreer KPI’s in je salesproces

Het gebeurt nog te vaak dat potentiële klanten afhaken omdat er iets niet goed gaat in het salesproces. Leads die niet worden opgevolgd, offertes die niet worden nagebeld en afspraken die niet worden nagekomen staan in de top 3 van ergernissen. Niet alleen het...

Lees meer

Verbinding maken door te bellen

Twijfel jij ook wel eens om een lead, prospect of klant te bellen? Zo ja, wat doe je dan? Bel je niet of doe je het toch wel? Mijn advies: doe geen aannames en denk niet voor een ander. Je weet immers nooit precies wat er speelt binnen een bedrijf en hierdoor kun je...

Lees meer