Wat bepaalt of iemand klant wordt bij jou? Het is een beslissing die zowel met het verstand als het gevoel gemaakt wordt. Komt er geen reactie op een offerteaanvraag of is de binnendienst onaardig aan de telefoon? Grote kans dat jouw potentiële klant afhaakt, ook al spreken de producten/diensten wel aan. Zorg ervoor dat je salesorganisatie een geoliede machine is en er nergens kortsluiting ontstaat in het salesproces. Anders loop je omzet mis…

Teamwork
Het creëren van een perfecte klantreis kan alleen door teamwork. Onderschat hierbij de rol van de binnendienst niet. Binnen- en buitendienst vormen samen een belangrijk team om de (potentiële) klant optimaal te bedienen én voor je te winnen. Is de offerte binnen 1 dag verstuurd? Is de klant dezelfde dag nog teruggebeld? Staan alle afspraken in het CRM-systeem? Als je samen op scherp staat en elkaar aanspreekt op verantwoordelijkheden, dan kun je doelgericht werken. 

Proactiviteit
Proactieve leadopvolging blijft helaas bij veel bedrijven liggen. In de praktijk zien we hier meerdere redenen voor:

  1. Het staat niet op de prioriteitenlijst
  2. Taken en verantwoordelijkheden zijn niet duidelijk binnen het team
  3. Er is geen duidelijk salesproces en er zijn geen KPI’s
  4. Er wordt niet gestuurd op cijfers

SalesInvest verkent samen met een salesteam waar de verbeterpunten liggen én helpt hen met het opbouwen van een gestructureerde salesorganisatie. Waar nodig worden medewerkers getraind om hen in hun kracht te zetten.

Leiderschap
Heldere doelen zorgen voor minder ruis en een gemotiveerd team dat elkaar durft aan te spreken op verantwoordelijkheden. Leiderschap tonen is belangrijk in deze transitie. Als ieders taken duidelijk zijn, kan een binnendienst medewerker ook makkelijker ‘nee’ zeggen wanneer hem/haar iets gevraagd wordt van een andere afdeling. Het resultaat? Meer succes en plezier in je werk!