Weet jij hoeveel leads er deze week zijn binnengekomen? En hoeveel van deze leads nagebeld zijn? Hoeveel offertes er uitstaan en of de agenda’s van alle accountmanagers volgepland zijn met salesafspraken? Wanneer je precies in kaart hebt welke verkoopkansen er liggen en wat de status daarvan is, kun je doelgericht te werk gaan. Hoe haalt jouw salesteam het maximale uit hun verkoopresultaat? Doordat jij ze stuurt op cijfers of op gevoel?
Structuur is de basis
Sturen op cijfers associeer je misschien met dominantie. Of het beperken van iemands vrijheid. Maar wist je dat veel medewerkers het juist prettig vinden als ze weten waar ze aan toe zijn? Dat ze duidelijke doelen hebben en weten binnen welke termijn ze deze moeten realiseren. Weten zij bijvoorbeeld hoeveel leads ze moeten bellen voordat een potentiële klant aan tafel zit? En hoeveel fysieke afspraken er nodig zijn om hun omzetdoelstelling te halen? Als wij met SalesInvest voor nieuwe klanten werken, is inzicht geven en structuur aanbrengen het eerste waar wij mee beginnen.
Meer plezier in sales
Door iedereen die betrokken is bij het salesteam hiervan bewust te maken, creëer je een super gemotiveerd salesteam. Samen weet je waar je voor gaat. Samen bepaal je prioriteiten. Samen vier je successen. Wanneer je stuurt op cijfers, denkt iedereen mee in het bedrijfsbelang en niet in eigen belang. Natuurlijk kiest iedereen zelf voor een persoonlijke aanpak. Meer structuur geeft ook meer ruimte in je hoofd én in je agenda. Hierdoor houd je meer tijd over voor salesgesprekken, wat het verkopen natuurlijk alleen maar leuker maakt!